کوه اسناد «بی بی سی» درباره نیکا شاکرمی، موش زایید + تصویر جمعی از معلمان با رهبر انقلاب فردا چهارشنبه دیدار می‌کنند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس
سرخط خبرها

معاون وزیر اقتصاد: ترخیص دارو از گمرک به صورت ۹۰ درصدی در حال انجام است

  • کد خبر: ۱۷۰۰۶۸
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
معاون وزیر اقتصاد: ترخیص دارو از گمرک به صورت ۹۰ درصدی در حال انجام است
رئیس‌کل گمرک ایران از تمهیدات ویژه برای ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک کشور خبر داد و گفت: ترخیص دارو از گمرک به صورت ۹۰ درصدی در حال انجام است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد رضوانی‌فر در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: در خصوص حقوق ورودی دارو مواد اولیه و تجهیزات مصرفی پزشکی، مواد اولیه و خطوط شیمیایی تولید بر اساس بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه امسال از ۴ به یک کاهش پیدا کرد و در خصوص دارو‌های ساخته شده و شیرخشک نیز در بند (ب) تبصره (۷) بودجه ۱۴۰۲ با وجود ابلاغ با تأخیر فهرست، حقوق ورودی از ۴ به یک کاهش پیدا کرد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: بر اساس جلساتی که با رئیس مجلس داشتیم و حمایت ویژه وی؛ مجموعه‌ای از تسهیل‌گری‌ها در سال جاری برای واردات مواد دارویی درنظر گرفته شده که اولاً با مصوبه‌ای که از مجلس گرفته شد و لیستی که از مجلس اخذ شد، ترخیص دارو به صورت ۹۰ درصدی انجام می‌شود. این موضوع در شرایطی است که حتی اگر فرآیند ثبت سفارش دچار ایراد باشد.

وی ادامه داد: ترخیص دارو هم در خصوص دارو بوده و هم در خصوص مواد اولیه؛ نشستی در حضور آقای قالیباف در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه داشتیم که نرخ پایه ضمانت‌نامه‌ها حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که این عدد به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد تا شرکت‌ها بتوانند از این امکان استفاده کنند.

رضوانی‌فر تصریح کرد: این مسئله برای مالیات بر ارزش افزوده نیز تحقق پیدا کرد و مقرر شد بابت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های دارویی ضمانت‌نامه پذیرفته شود. همچنین بر اساس ضمانت‌نامه‌ای که داشتیم مقرر شد تجهیزات دارویی با حداقل اسناد ترخیص شود و این موضوع با همراهی مسئولان وزارت بهداشت انجام می‌گیرد.

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: امکان دیگری که رئیس کمیسیون بهداشت به آن اشاره کرد که اگر اجرایی نشود هزینه‌های شرکت‌های دارویی افزایش می‌یابد، حمل یکسره است که در خصوص دارو‌های زنجیره سرد، واکسن‌ها و دارو‌های فوریتی است. در خصوص این دارو‌ها ما از امکان حمل یکسره استفاده می‌کنیم یعنی از زمانی که دارو وارد گمرک می‌شود مستقیماً به انبار شرکت‌ها منتقل و تشریفات گمرکی پس از آن انجام می‌شود.

رضوانی‌فر با بیان اینکه از سوی دیگر امکان پرداخت نسیه دارو نیز فراهم شده است، افزود: ظرفیتی در ماده ۴۲ قانون امور گمرکی ایجاد شده که با تضمین بالاترین دستگاه مقام اجرایی این امکان وجود دارد که اگر اسناد و مدارک کامل نباشد، ترخیص انجام شود که از این ظرفیت طی سه ماه گذشته نیز استفاده شده که بالاترین استفاده از این ظرفیت نیز در خصوص شرکت سرم‌سازی رازی بود که با تعهد وزیر ترخیص شد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: همچنین شرکت‌های دارویی و خدمات دارویی تأکید دارند که در خصوص تکمیل خطوط تولید دچار مشکل هستند که در این زمینه از ظرفیت بند (۱) ماده (۳۸) قانون صادرات و واردات استفاده شد، و امکان ترخیص لوازم یدکی و تجهیزات مصرفی صنعت دارو بدون ثبت سفارش فراهم کردیم که توقفی در خطوط تولید از این بابت به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: کاهش حقوق ورودی ملزومات و تجهیزات پزشکی مصرفی برای کلیه کالا‌هایی که تا تاریخ ۲۵ خرداد به گمرک رسیده بودند، لیست آن ابلاغ شده و ترخیص آغاز شده است، برای ادامه این تاریخ ما منتظر مصوبه سران قوا هستیم که در این صورت برای محموله‌های ۲۵ خرداد به بعد نیز نگرانی وجود نخواهد داشت. در خصوص سود بازرگانی بند ز تبصره ۶ که در لیست دولت وجود دارد و ۲ درصد به آن اضافه شده، این ۲ درصد تعلق نمی‌گیرد و آن‌ها ترخیص خواهد شد.

رضوانی‌فر در پایان از حمایت‌های کمیسیون بهداشت و رهنمود‌های قالیباف رئیس مجلس به ویژه در ابلاغ لیست حقوق ورودی و همچنین در استفاده از بند یک ماده ۳۸ و گسترده کردن دایره شمول ضمانت نامه از ۵۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان تشکر کرد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->